Sider

tirsdag 25. september 2012

Rødbeter........og sjokolade

Da jeg var liten ble jeg innlemmet i de voksnes hemmelige verden. Ett vell av smaksløker skulle på plass.
I den grad 70 og 80 tallet var ett vell av smaksløker. Salt og pepper og var man dristig så ble det en anelse piffi krydder eller aromat.... Jada, slik vokste jeg opp.

Jeg var ofte hos farmor og farfar da jeg var liten, og ofte spiste jeg middag der. Eller, da jeg var hos farmor og farfar spiste jeg alltid middag og annen mat der.
Gjennom farmor sin kokekunst fikk jeg smake fylt kålhode, kokte og stekte fiskeboller, trekt torsk, kjøttkaker, medisterkaker, grandiosa(i de senere år) pølse og bløyta.(for dere uinnvidde I Drammen da jeg vokste opp kunne man i flere pølsekiosker få kjøpt pølse og bløyta. Bløyta brød. Brødet ble duppet i pølsekjelen)
Og rødbeter..... Farfar likte ikke rødbeter, men det ble alltdi servert syltede rødbeter til fiskebollene. Og fiskekakeken. Og fiskegratengen og og og.....

Jeg er blitt veldig glad i sylta rødbeter.....og sjokolade.......
Når jeg nå spiser noe fiskemat har jeg ofte sylta rødbeter.......og sjokolade.... Eh...nei Bare rødbeter.
Jeg har utvidet hva jeg har rødbeter.....å sjokolade.... til. Rødbeter er veldig godt på leverpostei.....å sjokolade..... Eller på sylte.....å sjokolade.....

Men man kan bli litt lei av sylta rødbeter....å sjokolade.... Nei... Sjokolade blir jeg aldri lei......

En ny verden åpnet seg opp for meg da jeg var først i Russland og fikk servert Rødbet suppe...... å sjokolade.... Nei, suppe med rømme. En helt helt ny verden, jøss kan rødbeter brukes slik????? Jaja men....
(Å fortsatt trodde jeg at rødbeter så ut slik som på glass med rødt lokk.....å sjoklolade...)Etter enda noen år ble vi kjent med noen nederlandske, å jeg fikkservert kokte rødbeter, revet med eple og tilsatt litt eddik. (å fortsatt trodde jeg rødbeter så ut som på glass....å sjokolade) Dermed lærte jeg hvordan rødbeter.... å sjokolade så ut. I grønnsaksdisken finner man nemlig noen stygge rødbrune knortet saker, nemlig rødbeter..... å sjokolade....

Rødbeter slik de ser ut som ferske

Disse knortesakene er visst nok rødbeter sier de som kan det..... Å vips ble en helt ny verden åpnet for meg. Rødbeter er ikke bare disse som er syltet på glass med rødt lokk. Nei det er jo faktisk ferskvare..... å sjokolade.....

Nå går det i rødbeter her i huset, morgen, middag og kvelds og sjokolade.... Jeg har syltet rødbetene selv, så nå har glassene faktisk også grønt lokk( syltagurker) og sjokolade, jeg har revet de og jeg har laget egenrødbetesalat. Med eple, pære, eddik og feta ost....å sjokolade.....

Å om noen skulle lure..... eller være i tvil..... Min aller største lkidenskap, er ikke rødbeter, men sjokolade. Freia melkesjokolade(uten rødbeter) Lurer på om rødbeter og sjokolade er godt sammen jeg.
Whææææ, hvor er forresten barndommen blitt av.... raskt bildesøk på google viser at rødbet glassene nå har grønt lokk.....

Egenkokte rødbeter, feta,epler pg pærer
Lykken er en stor plate freia.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar