Sider

torsdag 4. oktober 2012

Ikke gjør som mora di sier, og kalde pølser

Jeg er byjenta som flyttet til landet. Ja noen vi sikkert ikke si jeg bor på landet nå heller, for jeg bor i det urbane Svelgen med sine 1200 sjeler, en matbutikk, 2 frisører, møbel/klær/sko omtrent i ett. Ja så har vi Sverre Magne som selger det meste har ikke han det så trenger du det sikkert ikke heller.

Men altså jeg er byjente født å oppvokst på Rundtom, for dere som ikke vet noe om det, det er ett av de største kryssa i Drammen med de mest traffikerte veien på alle sider. Vi fikk ikke lov å gå over Bjørnson, og heller ikke krysse Tollbugata. Okidoki.... Men hva gjør en da, når det mest spennende er på den andre siden. Det er alltid slik ikke sant. Gresset osv....
aabysgata

På andre siden av Tollbugata var jo pløsemaker Bråthen, å var vi heldig fikk vi noen rester av pølser kanskje.... Men enda mer spennende, lenger ned ligger Drammen Havn. Med kraner. masse kraner.... store kraner. Og pauserommet til bryggearbeiderne..... Der var det kjekt og en liten søt pike som selvfølgelig aldri gikk over dit, og dermed vanket det aldri noen mynter heller. Det mest spennende der var de tomme godsvognene til nsb(eller er det jernbaneverket som eier vognene????) De tomme tømmervognene stod der og der var vi jo heller aldri så det vet jeg ikke. Dessuten, Andersen & Andersen(jeg er født Andersen) og 4xFjellbekk var aldri der å hoppet aldri fra vogn til vogn. Man kunne hoppe helt opp til Gyldenløve om man ville. Men det vet jeg jo heller ikke....

Men byjente ja. Hos oss stenger butikkene omtrent ved midnatt, ikke kl 18. Bensinstasjoner, eller Tanken stenger sjelden. Og hvertfall ikke kl 22....
Da jeg ble eldre bodde vi i Drammens andre store veikrysss, Tomtegata/Prins Oscarsgate.
Bak den bakre gule veien bodde jeg, helt i krysset

 Kort vei til Shell, døgnåpen med masse gode varme pølser...... Hele døgnet om du vil kunne man kjøpe varme pølser. Grillpølser og småpølser(wienerpølser for de som ikke vet det)
På Statoil kjøper vi kaffe og på Shell kjøper vi pølser. Statoil er håpløse på pølser. De klarer å legge de på grillen, men aldri banna bein om jeg har fått ei varm pølse på Statoil..... Nå idag har vi kjørt fra Svelgen bygda som har Best, vi passerte Førde som har statoil og Esso. På Jølstraholmen(det urbane stedet Jølstraholmen med egen camping og Spar butikk) har de Statoil, for at gubben ikke skulle sovne, ble det kaffe og pølser på alle mann..... De påstår de er varme, men det er vel å ta hardt i. Pisslunka vil jeg heller si.....Men jeg savner ikke bylivet heller, verden er nemlig bare ett tastetrykk unna, småpølser kan jeg fikse varme selv, eller kjøpe i Drammen når vi er der.
Å til sist.... ikke gjør som mora di sier..... det er nemlig ikke noe spennende.

Å her bor vi nå. Her er Svelgen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar