Sider

torsdag 30. mai 2013

Heklet rund duk med viftekant

Da farmor døde for flere år siden arvet jeg hennes hekleting. I en bok med hekleoppskrifter fant jeg oppskrift på ei rund brikke med viftekant, ja jeg har sett farmor hekle disse også..... Hvor mange vet jeg ikke, men viftekanten er noe hun brukte på nesten alt hun heklet av duker.
På hobbyforumet Casakreativ er jeg med på fargealong, en måned en farge.... Fargen for mai var blå å jeg hadde liggende nesten ett helt nøste med lyseblå fiol fra solberg garn. Dermed satte jeg igang å hekle denne brikken.....
Men så nesten på slutten... o store fortvivlese..... jeg mangel 1,5 omgang og så til min store skrekk..... jeg hadde ca 30 cm tråd igjen..... Skrekke slo seg innover meg.... tenke tenke tenke..... Duken ble lagt bort en dag eller to. Jeg hadde kjøpt garnet i Florø for omrent 2 år siden så det å treffe samme innfarging kunne jeg bare drømme om. Husbond og jeg hadde en handledag i Førde og der var jeg innom sybutikken(eller hva den nå heter) ja de hadde solberg fiol og lyseblå som jeg hadde.... Men hvor lenge var Adam i paradis? Det viste sseg raskt at fargen var jo ikke lik.
Jeg stod ovenfor 3 valg. jeg kunne:
a: Gå inn på en nettbutikk å bestille å håpe det var samme nyanse
b: vente for så å handle i Florø(men da ville ikke duken bli ferdig til maifargen)
c: rekke opp alt, lage ei blå lyslykt å hekle duken i hvitt senere.

Mens jeg stod å vurderte dette å butikkdamen løp rundt for å finne noe som var ganske lik ifargen slo det meg.... Ett fjerde valg dukket opp..... Lag de siste omgangene i en kontrastfarge. Damen slapp å løpe, husbond puset lettet ut, krisen var avblåst å han slapp å kjøe inn til Florø før vi dro hjem. Kontrastfargen ble mørk blå og skuldrene senket seg. Duken ble ferdig og jeg ble fornøyd.

Duken er ferdig å ligger nå i gavekassa å venter på ny eier

2 kommentarer:

  1. Genialt! Lekker ble den, og kanskje kommer du til å hekle med kontrastfarge seinere også?
    Takk for tipset!

    Ha en fin dag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Så fin jeg er mer en imponert, for jeg kan knapt strikke sokker he he.
    Klem fra Marit.

    SvarSlett