Sider

fredag 17. januar 2014

Pannekaker og suppe? Er det middag?


Mange har sikkert faste dager de har ulike retter til middag. Vi har i mange år hatt pannekaker og tomatsuppe annen hver onsdag.

Fra 2014 skal vi prøve noe nytt, vi har laget middagsplan for 3 uker av gangen. Når de 3 ukene er gått snur vi bunken. Ikke alle middager er veldig spesifiserte, når det står kylling eller fisk har man dog ganske frie tøyler.
Det vi ikke forandrer på er onsdagene, veksler mellom pasta og pannekaker.

Onsdagene har for meg hvert ett mareritt matmessig. Pasta onsdagene er helt supre, MEN pannekakene er jeg heller ganske kom si kom sa. Jeg mener at pannekaker ikke er skikkelig middag, ikke er det veldig godt og ikke blir man mett over lang tid.
Men som voksen kan jeg jo ikke si det til barna, hvertfall ikke veldig høyt. Jeg har sagt jeg er ikke veldig glad i pannekaker, men når man skal lære de små håpefulle at man må spise litt, og man MÅ smake, ja da har jeg jo egentlig gravd min egen grav da......

Til pannekaker er jo suppe ett naturlig tilbehør, hvertfall på østlandet( jeg vet man her bruker flesk og bacon til pannekaker, men hallloooo..... det lyder ikke godt)
På Østlandet er, eller hvertfall var ertesuppe en naturlig rett før pannekakene. Nå er jeg så heldig at mamma heller ikke er så glad i disse berømte pannekakene da, dermed hadde ikke vi det så ofte, mens hos min kjære var det fast på tirsdagene. 

Er ertesuppe godt eller ikke? Bildet er hentet fra bloggen snuddpåhodet


Matmessig er det bare en ting jeg virkelig kan si jeg ikke liker, og det er ertesuppe ( oki kanskje to da..... bearbeidet erter ertestuing da vrenger det seg langt nede i magesekken). Min værste opplevelse med pannekaker og ertesuppe stammer fra jeg bodde hos ei tante. Der ble det servert ertesuppe og pannekaker. Jeg har vel aldri spist så lite noengang. Heldigvis hadde tante alltid kveldsmat, og da gikk det nok bedre.

Jeg kan jo ikke servere mine søte små noe jeg slett ikke liker selv. Dermed har vi tomatsuppe før pannekakene, servert med kokt egg og gjerne litt makaroni ved siden av. Toro og landlord har vært fast leverandør i mange år.
To ganger har jeg prøvd å lage selv, husbond liker det men barna har ikke vært like begeistrert, æsj..... det er filler i den, æsj du har hatt i stinkeløk, æsj den smaker ikke godt.....
Men nå vi har vært i Kroatia har vi fått tomatsuppe, skikkelig suppe og de elsker den.

Da jeg før jul kjøpte meg juksekokeboka av Susanne Kaluza hadde hun oppskrift på tomatsuppe. Jeg tenkte one more try..... Det ble handlet inn det som trengtes og jeg var klar. Barna var på skolen og jeg brettet opp ermene, tok på forkle og satte igang. Da ville de ikke se at jeg hadde i stinkeløk( eller rødløk om man heller vil) bokser med hakket tomat, den ene med basilikum og oregano. Ellers fulgte jeg vel oppskriften ganske godt( hvertfall nesten) 


Jeg kjøpte meg denne før jul. Bildet er fra bloggen til Susanne
Tomat ting blir bedre jo lengre den får koke, da kommer sødmen i tomatene godt frem. Suppa kokte ett par timer på svak varme.
Før barna kom hjem hadde jeg den i kjøkkenmaskinen( eller blender om du har det) vips hadde vi tomatsuppe helt uten filler, smakfull og nydelig. Så tusen takk for en super oppskrift Susanne.
Da jentene smakte den sa de den var akkurat som den super gode i Kroatia.
JAAAAA jeg klarte det. De likte den.... nå er resten hatt i kartonger og satt i fryseren til en annen pannekake dag.

Tomatsuppe er bedre ved siden av pannekaker synes jeg. Å med oppskriften til Susanne ble det blink. Dette er ikke vår suppe, den rakk jeg ikke ta bilde av. Dessuten ville nok flere her i huset trodd jeg ville forgifte de med å grønn pynt i. Men neste gang, det kan jeg love. Dette bildet fant jeg på google sitt bildesøk


Har du faste dager med mat eller noe du serverer for barnas skyld?

2 kommentarer:

  1. .....pannekaker! ! Med bacon og blomkålsuppe. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aldri hørt om blomkålsuppe ved siden av. Men sikkert godt det også

      Slett