Sider

tirsdag 28. januar 2014

Plaget med atopisk eksem

Så var det påan igjen......

Da eldstefrøkna var en liten baby, fikk hun masse utslett. Alle rundt da sa det var varmeutslett slik babyer kunne få.
Jeg visste vel ikke noe annet, første baby å greier tror man på alt som erfarne mødre rundt deg sier.
Problemet var jo bare at dette gav seg liksom ikke helt da..... Da hun var ett år ble vi henvist til hudlege med henne, som bare så på henne å sa uten mer, atopisk eksem.
Hvem av dere har hatt eksem?

Jeg er synderen, det er mine gener hun brer med seg der ja..... Vi fikk god opplæring, masse hefter, gode tips og triks. Å ny time året etter. Ny time året etter..... Deretter skulle det gå to år eller ved behov.
Da flyttet vi, ja ikke på grunn av det altså.
Vi brukte tipsene, kremene, kaliumperganat i badet, smurte etter beste evne.
Eksem ble mindre og til slutt hadde vi ei jente med litt tørr hud, å dermed tenkte vi ikke mer over det.
Vi var jo superlykkelige for jenta hadde vokst det av seg..... Det var to år siden.....

Til jul begynte hun å få litt små prikker, men vi tenkte det kunne være en reaksjon på alt snopet med alle herlige farger og estoffer som tøt på fra alle kanter.
Litt ut i januar ble det verre, litt lengre ut i januar ble det litt verre, da bestillte jeg time hos legen vår.

Før helga ble det skikkelig ille, å som det gode mor jeg er, droppet jeg alt styret med å smøre. Legen skulle få se på utslettet.
Idag klødde hun som besatt, vi var hos legen, å han kikket knapt på utslettet.
Pang, slått i svime av den dårlige samvittigheten, jeg kunne jo ha smurt henne var det første som slo meg.

Vel uansett, dårlig mor eller ei, jenta er tappet for blod, ja hvertfall ett glass. Her skal det sjekkes for allergier og annet rusk å rask. Selv om jeg er ganske sikker på det er vår lille atopiker som titter frem igjen.


Hvorfor sjekke da for allergier når man vet hva det er? Jo, atopikere har ofte noe allergier, jenta har pollen allergi, å igjen har pollenallergikere ofte en kryssreaksjon.
Med mine gode gener som gav henne eksem, jeg hadde matallerig, pollenallergi og astma.
Her er det gode forutsetninger for masse reaksjoner i kroppen. Stilig?

Erespet kontoen, heter det forresten? Er gjort klar for uthenting av kortison krem av ymse arter, allergi tabletter er gjort klart, å imrg bærer det i vei til ett apotek. Kontoen skal tømmes og medisin skapet skal fylles opp.
I tillegg til reseptpliktige saker skal det handles inn
vaskepulver anbefalt av naaf
såper for sensitiv hud
aderma
(locobase ble kjøpt idag, men aderma er bedre)
babyolje til bruk i dusjen
Lista blir sikkert lengre enn dette.
Jenta må selv få opplæring i å smøre seg slik at det blir gjort rett når det trenges, og inntil videre må svømmetimer bero hvertfall litt, til sår og utslett har roet seg litt. Nå svir det med engang hun går ut i bassenget.


Slik så jentas armer ut nå i helgen

Nå skal kroppen behandles og utslettet skal roes før vi trenger å bades i kaliumperganat

Å jeg som trodde jeg var ferdig med eksem..... Jeg trodde......

Alle gode tips om atopisk eksem mottas med takk..... Nå skal jeg lese meg opp igjen på dette tema

10 kommentarer:

  1. mellomste min har atopisk eksem og har kortisonkremer gruppe 2, 3 og 4 mener jeg...
    Han bader i olje, minst mulig dusjing, kun spesialsåpe fra apotek, samme med fuktighetskrem dyre dyre kremmer, men gode, ingen ull på gutten, så lykken var stor da jeg oppdaget bambusundertøy, og nå også bambusgarn. bambus har samme egenskapene som ull, men uten at atopikere reagerer..
    Vet mange atopikere reagerer på tomater, nøtter, og citrusfrukter, dvs at eksemen blir værre når de spiser dette...
    Kulde gjør det værre. og vi prøver å smøre han to ganger om dagen...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips om bambus. Hvor får jeg bambusundertøy? Sverger til a derma fra apoteket. Ble anbefalt oss av hudspesialist i Drammen og tidl hudlege Fyrand.
      Ull har hun aldri brukt annet enn i votter..... oi, kanskje derfor hun har blitt verre på henda ja.
      Vet du hvilke butikker som har bambus garn?
      Takk for tips, såpe fra apoteket blir fyllt opp på lista.

      Slett
  2. har funnet bambusundertøy på lokale barnebutikker. men hvis du søker opp bambusklær så får du en eller to nettbutikker med bambusklær.
    vet det er nettbutikker her i norge som har bambusgarn, men jeg skal kjøpe bambus på ebay nå må bare bestemme oss for farger :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, ebay tenkte jeg ikke på i det hele tatt, men det skal sjekkes ut ja

      Slett
  3. Canoderm. Den virker hos oss. Jeg er av det hysteriske slaget, prøver å begrense bruken av hydrogenkortison, å bade/smøre inn med kaliumpermanganat er fullstendig utelukket. Aderma, alle locobasekremene, a-krem...det virker ikke for oss. Og jeg tror at ulike mennesker reagerer ulikt på like kremer. Ergo vil det ikke si at canoderm vil virke for dere, men det er et tips. ;) ellers så prøver vi å være flinke med kuldekrem når det er snø( er så tørr luft da, virker det som) og å gi tran i vinterhalvåret. ( vi har aldri utbrudd sommersstid, og her har jeg en teori om d-vitaminer) lykke til. Dette er ikke kjekt å være rammet av, spesielt ikke mår huden sprekker og barnet gråter når en smører inn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Canoderm skal testes ut. Aderma funker når vi ikke har utbrudd. Men tran har jeg ikke tenkt på men verdt ett forsøk. Tusen takk for tips

      Slett
  4. Her må du holde oss oppdatert, vi sliter også med denne ekle atopiske eksemen vinterstid, sporadisk sommerstid. Får du noe som virker, post det er du snill. På forhånd takk.

    SvarSlett
  5. Her må du holde oss oppdatert, vi sliter også med denne ekle atopiske eksemen vinterstid, sporadisk sommerstid. Får du noe som virker, post det er du snill. På forhånd takk. http://oslohudlegesenter.no/hudsykdommer-a-g-atopisk-eksem.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg, vi tester fortsatt og det kommer snart ett innlegg om erfaringer

      Slett