Sider

søndag 26. januar 2014

Tørker du klær på en søndag?


Endelig er det opplette(ok, det har vært mye tørt etter jul og det snødde igår men....) det er til tider blå himmel, hvertfall små flekker som kan sees godt om jeg myser. Da blir de store områder med blå himmel.
Det er såvidt plussgrader og det aller beste, det blåser endel (igjen....) Tørt og vind, det betyr utmerket tørke vær.
Jeg har alt vært ute med en maskin på snora, der i vinden blafrer det ett sengesett i vinden, som ett flagg her ute på tuppen hvor huset vårt er. Laken og putetrekk i skjønn forening.
Neste maskin er på og jeg har planer om å sette på enda flere maskiner. Det trengs. Det er mye skittent tøy her.
Det er ikke ett eneste rent laken, gjennom helgen har vi hatt 10 overnattingsgjester, og det tærer på bunken med laken, kluter, håndkle i tillegg til det vi selv har brukt.
Jeg har ikke tørketrommel. Jeg tørker på stativ inne og ute når det er bra vær. Idag er det bra vær.
Dessuten er det ikke noe som er bedre enn å legge seg i sengetøy som har tørket ute i vinden.

Det er bare en ting som skurrer..... som berører meg langt inn i den norske folkesjela, som er stikk motsatt av barnelærdommen....ved å se på kalenderen, det er SØNDAG.

Det kjennes litt feil for meg når jeg tørker klær ute på en søndag

Ja dere leste rett. Det er søndag å ute henger mine klær til tørk.
Mange med meg er nok vokst opp med søndagen som hellig, selv uten at man er kristen. Klærne skal ikke henges ut til tørk på søndag, man skal ikke klippe plenen, man skal ikke bruke motorisert utstyr ute på en søndag eller annet som forstyrrer søndagsfreden for naboen.
Jeg tror vel min generasjon er iferd med å legge bort masse av dette. Men i flere sameier/boligbyggelag er det ett punkt i husreglene at man skal ikke vaske klær på søndager.
Kanskje uforståelig for mange av oss. Dette er regler som ble satt opp da mor gjerne var hjemme hele uka, ikke som nå.

Hva andre gjør og ikke gjør bryr jeg meg ikke så masse om, men jeg selv liker ikke det at klærne mine henger ute idag på en søndag. Jeg forsvarer for meg selv hele tiden, ok, det er ingen som ser det(bare hele Svelgen om de bruker kikkert)
Men den viktigste forklaringen det er opplette, det er vind, jeg har ikke tørketrommel. Søndag får være søndag, det er utmerket vær å tørke klær i.
Etter at vi flyttet på vestlandet har jeg lært meg til at været går foran søndagens hviledag. Jeg vet det er godt tørke vær idag, imorgen vet jeg ikke hvordan det er.

Selv om det gjør vondt langt inn i sjela så henger jeg ut klær, idag tørker de......

Tørker du klær på en søndag eller sitter barnelærdommen hardere i?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar