Sider

tirsdag 11. februar 2014

Hvor lenge er midlertidig hos Telenor?

Internett er en selvfølge for de aller fleste av oss.
Her i huset brukes Internett daglig, vi leser epost, betaler regninger, leser aviser, blogger, spiller og ser tv/film.
Fantastisk ikke sant? Det er bare ett lite problem her...... TELENOR.... ok, ikke ett lite men ganske stort problem synes vi.

Da vi hadde bodd her en stund ville vi bytte leverandør fra tele2 og over til den lokale enivest. Som sagt så gjort. Vi hadde lenge ei grei linje, men så begynte problemene. Vel ett halvår ble nettet stadig dårligere og vi datt stadig ut og kunne være uten nett opptil ei uke. Hver gang fikk vi tilsendt nytt modem og det var det.....
November 2012 hadde vi fått nok av ustabilt nett og dårlig service, derfor byttet vi til Telenor, vi fant ett tilbud, raskere nett enn det vi hadde fra enivest og til omtrent samme pris, faktisk 20 kroner rimeligere. Supert.
Alt gikk bra og nettet gikk så det suste, men hvor lenge var Adam uti paradis?
For oss var det i hele 7 dager, så var det tid for hviledag.... dag ble til dager, dager til uker, uker til måneder og nå er vi over på år.....
En uke etter byttet startet herlighetene, vi datt oftere og oftere ut å klarte ikke koble oss på igjen.
Nå skulle moroa begynne. Lange gode konstruktive samtaler med kundeservice til Telenor.

Skrev jeg lange gode konstruktive og service, eh..... oi, feil tanke om feil firma..... Samtaler med kundeservice tok til, da hadde min kjære Telenor mobil også, dermed ble som oftest den brukt( i vår naive verden trodde vi det ikke kostet å ringe fra den til Telenor sin såkalte kundeservice) Første samtalen var grei. Start modem på nytt, ok, ring opp igjen etter 20 min. Jada, nada skjedde. Trekk ut kontakten, ikke noe skjedde feilmelding ble sendt inn. Dagen etter fikk vi melding om at feilen var rettet, om den skulle gjenta seg måtte vi bare ta kontakt igjen.
Eh, rettet..... ingen internett tilgang. Samme samtale samme prosedyre..... imens total uvitende tikker telleskrittene hos kundeservice.
Etter 2 uker med samtaler og skru av og på, kontakter ut og inn, restarte modem fikk vi tilsendt nytt modem, etter 3 uker kom enda ett nytt modem etter 4 uker nytt modem og telefonregning og regning på 3 modem....
Da ble det ny telefon vi måtte jo betale kundeservice men modemene skulle vi slippe å betale, Hver uke fikk vi vite at feilen var rettet, uten at vi merket noe til det.

På dette tidspunktet begynte min tålmodighet å bli ganske tynn, jeg begynte å ringe Telenor HVER dag og fikk til slutt telefonnummer til firma som hadde ledningene her, relacom.
Jeg på telefon til relacom, hvorpå jeg fikk kjeft av relacom fordi Telenor gav meg dere nummer, dessuten hadde ikke de ansvar for vårt område.
Ny telefon til Telenor, nytt modem i posten og til slutt fikk jeg en dame( nummeret vårt var sikkert rødt faresignal, nå ringer hun sinte gærne kjerringa fra vestlandet igjen) som lovte å ordne opp. Neste dag ringte en tekniker fra rett firma( vi er nå kommet til slutten av januar og har ikke hatt nett siden 7.november) Gjett hva som skjer, han bytter modem og tror at dette er nok ei dame som ikke har peiling..... Men funker det? Nei, han ned i bilen etter nytt modem, og han ned i bilen etter nytt modem. Tilslutt sier han at feilen må ligge ett annet sted..... Men dette skal han fikse, han kommer tilbake neste dag og jobber i sentralen. Da merkes det at det sentralen får kontakt med oss men ikke vi med sentralen.
Nå sier Telenor at vi skal slippe å betale de tre neste månedene siden vi har slitt litt. LITT?
Montør mannen jobber natt og dag, ringer meg 22.30 og sier han tror han har funnet det ut. Vi har endelig nett. I 4 timer.... da må montøren gi opp å sende en mann til. Modemet blir flyttet, ny kabel ut i stolpen, ny ledning inn til oss, og gjett hva, vi får ett nytt modem....
Men hva skjer? Ikke noe nett..... gutta gir opp etter 7 timer å ringer sjefen selv som skal komme etter helgen( nå er det blitt februar 2013)
Jeg har fortsatt daglig samtaler med Telenor og får nå en mail om at jeg får kreditert disse månedene og kan bestille meg mobilt bredbånd jeg kan bruke(binding for ett år kan vi endre i ETTERKANT, å jeg tror på julenissen)
Så ringer sjefen selv og ber meg restarte modemet mitt, trekke ut kontakten osv. Han må nok inn til Svelgen ja. Han kommer med ett nytt modem han..... To dager bruker han i snøværet ute og inne. Så viser det seg vi er krysskoblet med en annen på nettverket. Vi går inn på felles kabel og når han er på nettet detter vi ut.....
Hurra etter vel 3 mnd har de endelig funnet feilen( alle montørene var flotte karer som gjorde en god jobb) de la opp en midlertidig kabel som de skulle grave ned når frosten gikk.
Frosten tror jeg gikk i april og vi tenkte NÅ skjer det..... det er fortsatt ikke kommet frost i bakken, enivest har klart å få ned kabel til fiber, Telenor har fortsatt ikke fått ned vår kabel..... den henger mellom furutrær, ligger på bakken.
Kablen er knytt rundt flere furutrær hele veien
Fra juni begynte bredbåndregningene å komme, ok vi hadde nett, mindre enn vi hadde bestilt men dette ble så endret på av Telenor, uten å gi oss beskjed.
Status nå:
Kabelen henger å slenger, nettet er tregt, vi har det dårligste Telenor kan tilby, nettet henger seg om vi skal laste ned noe stort, feks lese VG da detter vi ut.
Vi betaler nå mer enn vi gjorde med enivest, prisen som vi fikk gjaldt
t bare i 3 mnd etter det gikk den opp(dette stod sikkert stort og tydelig med skriftstørrelse 2 eller noe)

Langs bergskråninger ligger den lett henslengt
Jeg kobles stadig av nettet med telefon fordi nettet er for tregt( tror 3G betyr tregt hos telehor....eh...Telenor..)
Husbond har ikke lengre Telenor på mobilen.
Vi venter på fiber fra enivest.
Da vi tillot oss å sende klage på epost til Telenor fikk vi svar tilbake. De beklaget ulempen dette var for oss, vi kunne lett logge oss inn på mine sider å se hvordan saken lå an. Derfra kunne vi sende en ny tilbakemelding og være med i trekningen om å vinne 500 kroner i ringe tid.....
HALLO.... ringe tid for hva? Vi har ikke Telenor, kommer ikke til å skaffe oss Telenor
Kveilet og knytt rundt stolpen før den går inn i sentralen
Nå venter vi bare på å kobles til fiber fra enivest og den dagen det skjer, da skal jeg sprette champagne flaske. Da vet jeg at ett komplisert forhold er over. Det er nemlig over for godt.
 Da er vi ferdig med Telenor.
Det skal sies at jeg har pratet med noen som har vært hyggelige å sikkert gjort det de kunne å måtte gå gjennom sine punkter som de er opplært til.
Til de på kundeservice som sikkert har fått masse kjeft av meg, uten å kunne gjøre så veldig masse, beklager at jeg mistet tålmodigheten og virket noe amper, ikke ta det personlig er bare firmaet ditt jeg sliter med.

Om noen fra Telenor skulle lese dette, legg gjerne igjen en kommentar eller ta kontakt så er du med i trekningen om å få en snill kommentar tilbake ogen bildeserie av vår enda ikke nedgravde kabel.....

En liten serie over kabelens vei rundt furutrær i litt luftspenn, langs naboens gjerde, opp berget slik har det vært siden februar 2013 da man bare skulle vente til frosten hadde gitt seg. Meg bekjent er det ikke permafrost her, så muligens Telenor bør flytte kontoret fra Sibir om de tror det.






Har du en god historie om Telenor?


Her er redningen vår, fiberkabel som venter på å bli tilkoblet

2 kommentarer:

  1. Det heiter seg at det er håp i hengande snøre (kabel!), men dette virkar heilt håplaust og fortvilande for dikka! Vi får tru fibernettet blir kobla til snart!

    SvarSlett