Sider

onsdag 18. mars 2015

Jeg er blitt bitt av Nordlysbasillen

Som østlandsfødt jente er jeg ikke bortskjemt med nordlys, aurora borealis..... Tror jeg har sett Nordlys en eneste gang før vi flyttet til vestlandet.
Vestlandet ja, vi er litt lengre nord enn Drammen, men ikke akkurat bortskjemt med nordlys alikevel, dog har jeg sett Nordlys noen ganger etter at vi flyttet.
Etter at jeg forstod hvordan jeg kunne ta bilder av det har jeg sett Nordlys to ganger her med gårsdagens.

Fargende danseshow


Jeg har blitt litt Nordlys nerd, jeg har kjøpt en nordlys app( de finnes i gratis utgaver også) denne appen plinger og dinger, endel ganger egentlig....
Nordlyset blir inndelt etter en KP indeks, hvor 0-3 er lite eller ikke aktivitet, min varsler ved 4, da er det muligheter, det høyeste er på 8.
Flotte farger lekte seg over Bremanger Quarry

I september dinget den på 6 og jeg fikk sett det fint sent på kvelden.
Igår formiddag kunne jeg lese at det hadde vært en solstorm som nå hadde ristet godt i magnetfeltet til jorda, så nå ville det bli sterkt nordlys som ville kunne sees helt til Tyskland.
Så plinget nordlysvarselet inn..... den stod på 8......

Man blir ikke mett av spillet
Mørket senket seg og jeg hadde funnet frem kamera og stativ, det var i tillegg en indeks på 8, skyfrit.
Jeg så ett svakt skinn over huset som flyttet seg.
Mann og barn ble ropt ut, senere på kvelden skulle det virkelig bli ett show, ett danseshow uten like.
Fargespill og flotte gardiner som beveget seg.

Jeg løp rundt med kamera på stativet, fra den ene balkongen til den andre, innom en uteplass og en til.....
Kvelden startet med lett lys

(Noe to myself..... neste gang skal jeg kjøre opp på fjellet)
Noen bilder ble bra og andre litt mer bob bob, men fargene kommer godt tilsyne alikevel....
Å neste gang er jeg fortsatt like spent, jeg er fortsatt henført og kalr til å ta bilder med nye ting jeg har lært meg med mitt amatør utstyr....

Nordlyset var magisk over Svelgen og lekte seg over Sande












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar