Sider

mandag 9. mars 2015

Kjærlighet og varme på veien, lue dugnad

Det er dager da denne kroppen føler virkelig seg unyttig og ubrukelig.
Dager jeg føler jeg gjerne skulle gjort noe og gitt noe tilbake, ofte ender jeg opp med å hekle, men det er jo begrenset hvor mange luer og votter barna mine trenger.
Det er begrenset hvor mange sjal jeg kan gi til kjente, men for ei tid tilbake kom jeg over ei facebook gruppe som heter Kjærlighet og varme på veien, nysgjerrig på dette klikket jeg på linken og leste meg opp.
Kjærlighet og varme på veien er ei gruppe som lager luer til kreftsyke, de skriver selv:

Tre hekla luer klare til å sendes
"
Med kjærlighet og varme på veien ønsker vi å vise medfølelse til alle landets kreftsyke.
Dette er en hjertesak som berører mange i alle aldersgrupper i hele Norge.

Er du glad i å strikke eller hekle eller liker du å sy luer, eller kjenner noen andre som gjør det, så blir vi glad for hver og en som vil være med å hjelpe. Dere kan sende luer hele året til kontaktpersonene våre."

"Vi ønsker luer i alle størrelser til liten og stor, jente, gutt, ungdom, damer og herrer. Eneste kravet som stilles er at luene kan vaskes og at de er laget av material som ikke klør. Altså både ull og bomull, som er behagelig og myk mot en ømfintlig hud.(Syntetsisk garn er også brukelig, da det finnes mange som syns det er bra)."



Gul heklet bomullslue, heklet i paris garn fra drops, oppskriften fant jeg på siden crochet for cancer, oppskriften er HER
Endelig kan jeg lage luer uten at noen blir overøst, kjekt med ei lue som "pausearbeid" eller mellom større prosjekter.
Luer blir laget og sendt eller levert til kontaktpersoner/steder. Man velger selv hvor man skal levere luene sine, jeg har sett de har kontakter både til Førde og Drammen(og mange andre steder)
Luene blir levert sykehuset og de kreftsyke kan velge seg ei lue om de ønsker og ikke ønsker å bruke parykk feks.


Denne luen har tatt utgangspunkt i en oppskrift fra Drops, jeg har brukt Kauni garn som har lange fargeskift.
Å hjelpe kreftsyke er noe personlig for min del..... flere i min familie er blitt rammet og dette ble dødsårsaken til både tanter og onkler, besteforeldre......
Det blir ekstra nært da min største helt ble rammet, farmor, døde til slutt av kreft( samme med farfar), dermed følte jeg at denne gruppen traff meg på en helt spesiell måte.
På tre dager ble det tre luer som nå er klar til levering, nøyaktig hvor disse skal vet jeg ikke, da jeg spurte om noen trengte luer mer enn andre for øyeblikket.
Det er nok en sjanse for at noen luer etterhvert blir levert kontaktperson i Førde eller Ulla garnbutikk i Drammen.

Bomullslue heklet i mandarin maturell, myk og god lue som passer godt for våren. Oppskriften fant jeg HER

Har du lyst å bidra? Meld deg inn i gruppa på Facebook, har du ikke facebook, ta kontakt så kan jeg sjekke hvor du kan levere lokalt hos deg.
Det er alltid behov for luer.
Bli med på denne dugnaden, den har behov for akkurat DIN deltagelse


Ble veldig fornøyd med denne, digger Kauni garnet.
Vil du delta på en viktig dugnad? Gruppa Kjærlighet og varme på veien, på Facebook er stedet da.



2 kommentarer:

  1. Beundringsverdig! Et eksempel til etterfølgelse!

    Fine luer som sikkert kommer til å glede mottakerne!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Så fine luer! Takk for at du delte dette og takk for at du deler litt av din historie også. Veldig trist at du har mistet din store helt til denne lumske sykdommen, men jeg håper at du bevarer minnene med deg hele livet. De kan ingen ta fra deg. Du har en fin blogg!! Gleder meg til å se enda flere luer :)

    SvarSlett