Sider

mandag 16. mars 2015

Mitt første egne design på lue

Jeg har lenge, veldig lenge lett etter den perfekte oppskriften for å hekle luer. På min vei har jeg snublet over mange og mange meter tråd har blitt forvandlet til luer.
Noen fra en bestemt oppskrift og noen sammenblandinger.
Min helt lue, med mitt mønster på, nå blir det flere
Hele denne tiden har jeg tenkt jeg vil lage min egen, men så har det blitt med tanken.
I tankene har det blitt masse flotte luer og andre plagg.
Det siste åre har jeg tenkt mer og mer på noe helt eget, tanken har fått ekstra næring når jeg er på Lom og ser på Lomshua som er strikket.....
Mandag for ei uke siden lekte jeg med enda ett mønster (som jeg skal teste senere) fredag så jeg på Norge rundt ei dame som lagde Lyngenlua, plopp så var oppskrift bestillt og plopp var den i mail boksen, men da hadde jeg allerede begynt på min.
Oppskriften fra Lyngenhua har vært til stor inspirasjon og jeg begynte på lørdag.

Det ble først en type for å teste maske antall og rader.
Lue en er brukt to garnfarger for å lettere kunne telle, og teste ut maskeantall

Lue to ble for å teste mønster og lengde.
Jeg var tidlig på coopen og kjøpte ruteark ja.
Lue to er mønsteret på plass og lengden er for ei god baggy lue, nå testes herrelua ut

Mønster ble tegnet opp og lua heklet for å teste ut diagrammet. Å det virket, ble omtrent som jeg hadde tenkt.
Nå er lue tre på kroken for å teste herrestørrelse og en ny lengde på lua, og nytt mønster skal på.
Dette er helt min egen lue, med hentet inspirasjon fra drops design, lyngelua, lomslua og bekkibjarnoll.

Mønsteret er mitt helt eget, og jeg bobler over av andre mønster å prøve.
En ting vet jeg for sikkert, fredag blir det garnbutikk i Florø og handle nepal garn.
Må i tillegg prøve ut litt garn fra bunadsloftet også.

Da jeg så Lyngen lua visste jeg hvordan min skulle bli, flaks var det med flott vær på lørdag og vi kunne kjøre rundt i kommunen vår.
Noe av det mest imponerende vi har er nord europas høgste sjøklippe, Hornelen.

Bader i sol
Ikke like imponerende med engang, men den blir det raskt

Majestetiske Hornelen lå der å badet i sol, klar for å bli festet til kamera.
Jacob Sande har skrevet diktet Hornelen

Djevlesvart, vill som ein trollkatedral,
     sundriven, morkna og grå.
Havet marmar med sukk og skval,
hyler åt Satan ein kald koral,
     når nordvesten bryter på.
Nordljos logar i vetternott,
     over dei svarte glup.
Stilt gjennom natt susar vindharpeslått,
døyvt stig nåskrik og trollelått,
     upp frå dei døkke djup.

Djevlar dansar ved midnattsbel
     - munnharpa skjer og kvin,
Remjande skrattar og tussespel,
ljomar i notti til hanen gjel,
     og nordljos blakrar og skin.

Han sankast frå nord og frå aust og vest,
     trollpakk og seidemenn.
Her held dei sin heilegae jolefest,
der Judas er klokkar og Satan prest,
     med' nordljos blakrar og brenn.

Frå Svarte næter, Gyldendal, 1929  














1 kommentar:

  1. Gratulerer! Dette løfter heklinga til nye høyder! Fint at du tok med diktet av Jacob Sande.
    Lykke til videre! Nå flommer du nok over av inspirasjon vil jeg tro.

    Ha en fin dag! Her er det grått og vått, 0 grader.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett