Sider

onsdag 25. november 2015

Dagen da minstemor ble superkjendis

Byen Fuzhou var ikke noe turiststed sett med vestlige øyne, men det var noen kinesiske turister, og ei handlegate som fikk pengene tilå brenne i barnas lommebøker.
Her kunne man få kjøpt altfra ekte juggel, til dyrere flotte ekte ting.
Her kjøpte vi vifter, papirparaplyer, smykker og figurer i stein.

Ekte vifte fra Kina måtte vi må vite.....gudene vet hor mange vi har her hjemme nå.....

Undertegnede føltse seg rett så gammel da hun kjøpte seg en stokk, mørklakkert drage.
Her var det musikkforretninger, Starbucks, kinesiske bygg, mat, drikke og rotter samt fugler i bur.

Første dagen vi gikk her ante vi ikke at vi skulle bli endel av turistattraksjonene i området. Dog skulle vi bli klar over det ganske raskt, så raskt som omtrent i første butikk.

I en trang smal butikk var det mye gøy å se for oss nordmenn, eksotiske ting vi bare hadde lest om.
Vi gjorde en ting feil denne dagen..... jeg sendte lille minstemor ut da hun kjedet seg, ute var tante som kunne se etter vesla..... Dette var feilen.... vi stoppet opp 1 minutts tid, da jeg kom ut var det stort oppstyr utenfor butikken, masse latter og masse folk med kamera, telefoner og videokamera.


Voldsomt til oppstyr tenkte jeg, denne gruppen lo og tok bilder av minstemor, mannen med videokamera fulgte oss sågar rundt hele ettermiddagen å filmet



Hvitjenteløft er ny sport i Kina
Flere deltar i hvit jenteløft

Større hvite jenter var også populære


Voldsomt til oppstyr da tenkte jeg, min datter fikk føle hvordan det er å være kjendis.....

Starbucks sørget for mors daglige dose av kaffi på tur


Alle ville ta bilde av henne, med henne, løfte og klemme. Tro ikke det ble noe mindra da min lyshårede lillebror dukket opp bak henne, så var det påan igjen........
Slik var det overalt vi stod å gikk, ja selv vi voksne ville noen ha bilde av, men de som virkelig skilte seg ut var onkel og niese med kritthvit hud, blå øyne og lyst hår......
På slutten av ferien var vesla lei av å være gjenstand for all oppmerksomheten, lei av at folk tok bilder både åpenlyst og i skjul. Jeg er lei av å ta på kinasmilet jeg mamma...... du som jeg gleder meg til å lande på Gardermoen.......



Gaten hvor vi ble en turistattraksjon

1 kommentar:

  1. Et minne for livet vil jeg tro! Morsomt å få et innblikk i opplevelsene i Kina.

    God helg!

    SvarSlett