Sider

fredag 15. januar 2016

Hektet på Harry Potter og Griffing

Her i huset har vi vært hektet på Harry Potter siden første bok kom ut, Harry Potter har vært en del av livet mitt i flere år enn jeg har hatt barn.
Første bok kom i posten via en bokklubb, og vips var mor hektet på denne spede begynnelsen på science fiction for barn.

Allerede fra bok 1 ble Harry Potter endel av vår familie.......


Jeg har aldri vært kjent for å være særlig tålmodig, ei heller når det gjelder å vente på bøker, slett ikke når det gjaldt HP, på en utenlandstur så jeg bok to var kommet ut på engelsk, og det før den norske utgaven var klar.
Fra den dagen ble ventetiden litt kortere, alle HP bøker ble først innkjøpt og lest på engelsk, og alle norske bøker ble forhåndsbestillt.....



Griffing skjerf, inspirasjon fant jeg HER, jeg har heklet i staver og avsluttet med luftmaskekant


Filmene begynte å komme, det samme gjorde egne barn og kino ble det liten tid til. Barna fikk HP inn med morsmelken, førstemann leste alle 7 bøkene i løpet av 2 og 3 klasse, andre jenta var litt tidligere ute og alle 7 bøkene var lest på egenhånd før hun begynte i 1 klasse.
Med barna kom også filmene i hus, så nå har vi 7 Harry Potter på norsk, 7 Harry Potter på engelsk, 8 Harry Potter filmer og ikke minst, den siste boka, Harry Potter illustrert utgave på norsk.



Lua til eldste er heklet i halvstaver

Jeg har lenge lett etter gode oppskrifter på skjerf og garn i rett farge. For 3 år siden kjøpte jeg strykemerker fra Griffing på ebay.
Etter mye leting fant jeg en oppskrift på skjerf som kunne gå an, gjorde selvfølgelig min egen vri for at det skulle passe til oss.


På ebay fant jeg griffin strykemerke


Hos Fjoset i Lom fant vi garn fra garnstudio som hadde rett farge, og som begge barna kunne bruke.
Dermed ble det født ett skjerf i Griffing farger, deretter ei lue, garnet fikk påfyll fra strikkedamene, nå ble det født ett skjerf til, og ett par pjona votter til minsta.
Det må etterfylles av mer garn for å få ferdig lue til minsta og pulsvanter til eldstejenta...... å skjerf til både mor og far er på ønskelista.

vottene til minstemor er pjonet, inspirasjon har jeg funnet i den svenske boka smygmaskvirkning.









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar