Sider

mandag 1. februar 2016

Det var en mørk og stormfull aften.......



Råsene gikk godt over fjorden




Det var en mørk og stormfull aften........
Jepp, det var det på fredag. Det begynte ganske så greit egentlig, med god vind som røsket og jeg syntes det var spennende.

Det tok godt i trærne

Fikk prøvd ut innstillinger påkamera og fulgte råsene på fjorden nedfor huset. Det kom noen telefoner hvor vi ganske kjekt sa at dette er ikke store sakene, vi har det helt topp.......

Det er ganske klart er Tor( her snakker jeg om stormen/ekstremværet Tor) likte slett ikke hva vi sa, vi hadde knapt lagt på den siste samtalen før det tiltok betraktelig.
Det røsket godt rundt hushjørnet, og det var kjekt å følge Jon Smits på facebook og hans oppdateringer.
Sjøen kokte, en sms fra Tor om at han var på vei


Disse oppdateringene kunne fortelle oss at Myklebustfjellet (nært oss 750 m.o.h) hadde en middelvind på mellom 35-40 og 55 i de værste kastene.


Operasjon sjøspryt var i gang med selveste Tor i førersetet. Plutselig hører vi det romler og ramler godt, støvskya står rundt spottene i stua, husbond tar sjansen å beveger seg ut for å se...... han ble ikke lenge, det kom fykende både takstein og tunge hagebord.


Det gikk hardt utover området rundt pipa


Campingvogna øvde på jenka der den stod, da husbond fant ut at alle støttebena var ikke nede.
Vel inne igjen gikk strømmen, vinden ulte, regn og sjøvann pisket på rutene, hageputer flagret rundt oss, ble hentet inn og berget.
På dette tidspunktet kan jeg vel si at jeg ikke var særlig høy i hatten..... ikke at jeg bruker hatt, men hadde jeg brukt hatt.....
At jeg i det hele tatt har negler i god behold er ganske utrolig. Mens det meste stod på tok jeg vel 10 000 metern opp og ned trappa. Trening er viktig sies det.....

Tor takket for seg og dro videre, strømmen kom tilbake og alt var nesten bare velstand...... helt til Tor sin navnebror kom dundrende forbi, Tor med hammeren vekket vårt lille nervøse krapyl, som igjen vekket meg. Resten av natten ble tilbrakt på sofaen med klynkende Balder.

Der snøen ligger skulle det vært takstein...... å ikke snø.....


Lørdag kunne vi ta for oss en mer nøye opptelling..... og status...... Tor kom kraftig på besøk.... han dro avgårde med hvertfall 50 takstein, ei syrinbusk, ei grein fra plommetreet og sikkert litt annet rusk og rask.
Nå starter oppryddingen etter en mektig storm ved navn Tor....

Terrassen var full av knuste takstein og bordet er tungt og normalt står det ikke slik.....



Når snøen går blir det opprydding i hagen.....om vi ikke burde satse på å dyrke takstein
Jeg kan spøke om det nå, men jeg spøkte ikke veldig da det stod på som værst, da strømmenforsvant og Tor herjet godt, satt jeg i telefonen og pappas kone kan bekrefte at jeg ikke hadde det helt greit da....
Men nå kan jeg skueut på ett vinterlandskapogmasse snø atter en gang.... så rydding av hagen må nok vente en stund til




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar